Speel-en-Beweeg-Pauze HEADER

De vijf speel en beweegstappen op het plein

speel en beweegpauze Stap 1 en 2

Stap 1

Stap één vind plaats tussen de organisatie Sportivate en een school. De school kampt met een probleem “ er wordt te weinig gespeeld”. Het spelen klinkt onbekend voor de organisatie, wellicht is het in het verleden wel door weinig prioriteit teruggedrongen. De huidige situatie “frozen” en vrij passief. Er is op speel gebied een behoefde aan een katalysator om het riviertje weer te doen laten stromen.

Stap 2

Sportivate en de dergelijke schoolorganisatie zijn tot de conclusie gekomen dat de
katalysator ingezet gaat worden. Sportivate gaat hiervoor zorgen en komt met een speelse, te energieke in het rood geklede Pietje Bel op het schoolplein. Pietje Bel gaat met een grote glimlach de boel in vuur en vlam zetten en middels speelsheid chaos en beweging creëren. Persoonlijk contact maken is hierin het
belangrijkste.

speel en beweegpauze Stap 3 en 4

Stap 3

Na de chaos waarbij de groep tot beweging is gekomen moeten de spelregels tot uitvoering gaan komen. De veiligheid en structuur moet de overhand gaan krijgen waarbij niet 20% van de groep tot spel komt maar de gewenste 70-80%. Om dit te bereiken zal het spelaanbod moeten gaan differentiëren, moet de opstelling op het speelveld duidelijk zijn en is spel continuïteit voor een groep en ieder individu mogelijk zijn. Het persoonlijk contact moet hierin gaan resulteren in het geliefde, veilige en vertrouwde gevoel die de kinderen bij een Sportivator hebben.

Stap 4

Het proces is daar waar de “grote kinderen” en stapje achteruit gaan doen.
De veiligheid en structuur is voor zowel de sportivator als de school dan wel Sportivate merkbaar onder de kinderen en de schijnwerper kan zich gecontroleerd gaan bewegen van de sportivator naar de kinderen. Er worden Junior Sportivators opgeleid die de Sportivator gaan ondersteunen in zijn speel en beweegwerkzaamheden op het plein. De kerntaak van de sportivator zal naast het faciliteren ook controleren en ondersteunen gaan worden. De training van de Junior Sportivators wordt gegeven door een gediplomeerd Junior Sportivator cursist.

speel en beweegpauze Stap 5

Stap 5

Door het “Kleiner groeien” is de Sportivator naast de Juniors gaan staan en is het controleren gelijk aan het faciliteren. Het faciliteren is mogelijk door het opnemen van de Spelkist. De sportivator hoeft nog maar met een minimaal aantal interventies te dealen en kan eigenlijk boven de materie gaan staan. Hierin is de persoonlijke groei van de sportivator noodzakelijk. We zullen nu eerder spreken van Train de trainer en de focus gaat nu echt liggen op de omgang van de kinderen. Het is aan de “grote kinderen” om ruimte te geven aan het spelen en bewegen en daarin mee te participeren. Het stimuleren, motiveren en activeren van de kinderen is niet meer
nodig.

Spellen die wij spelen!

Jachtseizoen  |  Verstoppertje  |  Dennis the Mennis  |  Ballenroof  |  Mission Impossible  |  James Bond  |  Gifbal     Ballenregen  |  Stop de Bom  |  Pittenzak gooien  |  Stoepranden  |  Cubbs  |  Politie en boefje met geheimen verlossers     Capture the flag  |  Tik tak boom  |  Fred de frisbee  |  Zalm mug beer  |   Levend steen papier schaar  |  Levend Stratego  |  Wipeout  |  Kat & muis  |  Mario en Luigi.

Speel en Beweeg pauze bij jou op school? Laat hier je gegevens achter:




    Sportivate. Alle rechten voorbehouden. | pleinen@sportivate.nl | 06 18 85 64 19

    Sportivate Spelregels