Een ongezond leefpatroon heeft invloed heeft op verschillende ziektes zoals diabetes, hart en -vaatziekten of bijvoorbeeld een hoge bloeddruk. Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen hebben hierdoor een versterkt immuunsysteem  wat resulteert in een betere bestrijding van eventuele bacteriën en ziektekiemen. Hierdoor zijn zij minder vaak ziek. Een gezonde leefstijl voor kinderen brengt daarnaast veel voordelen met zich mee zoals:

– Minder kans op overgewicht;
– Verlaagde kans op (ernstige)ziekte;
– Betere concentratie op school;
– Meer energie;
– Zitten beter in hun vel.

1 uur bewegen per dag

De minimale eis vanuit de NNGB (Nederlandse Norm Gezond Bewegen) is 1 uur matig intensief bewegen per dag. Komt jouw kind hier aan? Dit kan makkelijk behaald worden door te fietsen/lopen naar school, lekker buiten spelen, of meedoen met activiteiten georganiseerd vanuit Sportivate 😉 Hoe meer ze bewegen hoe beter. Daarnaast is het ook goed als uw kind deelneemt aan een sport (intensievere sport) zoals judo, hockey, voetbal etc. Daag je kinderen uit met leuke spellen in huis of voor het buiten spelen. Stimuleer het beweeggedrag. Tip: kijk ook een op onze instagram voor leuke spellen.

Genoeg groenten en fruit

Naast buiten spelen is een gezond voedingspatroon ook erg belangrijk voor een gezonde leefstijl. Geef als ouders het goede voorbeeld. Kinderen die het goede voorbeeld krijgen, blijven later vaker gezond eten. Gezond eten blijft soms lastig en het volledig uitbannen van koek of snoep is ook niet nodig. Op zijn tijd mogen wij en onze kinderen best wel is verwennen. Maar beperk het tot niet te vaak. Probeer te eten vanuit de schijf van 5. Probeer jouw kind tot de 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag te laten eten. Kies voor volkoren brood en beperk frisdrank.

Hier wat tips voor het aanmoedigen van een gezonde leefstijl bij jouw kind(eren):

  1. Beweeg zelf dagelijks, fiets of loop met de kinderen naar school
  2. Samen met kinderen bewegen, boswandeling, skeeleren, hond uitlaten of leuke spellen samen spelen
  3. Waterijs in plaats van roomijs
  4. Fruit en groente als tussendoortje (wortel, komkommer of snoep tomaten)
  5. Drink water met citroen en munt in plaats van frisdrank
  6. Geef het goede voorbeeld